Social media: een pain in the ass of een toverstokje voor zalige klanten?
I’m not kidding: dit is oprecht één van de meest terugkomende elementen in mijn gesprekken met jullie. Die social media… en vooral: hoe zet ik ze nu goed in?
Velen van jullie zijn wel overtuigd van het nut van goeie content marketing, maar vragen zich af hoe ze die social media nu in godsnaam naar hun hand kunnen zetten zodat ze:
~ er niet te veel tijd aan moeten besteden
~ méér klanten krijgen, en vooral: méér van de juiste klanten
Graag deel ik met jou mijn beste tips voor een goeie content marketing, so you can kick some ass on the socials. Let’s go!
TIP 1 - GEBRUIK STORYTELLING
Niks nieuws onder de zon. Je hebt deze tip vast al eens gehoord, maar… leg hem deze keer misschien niet zomaar naast je neer. Get to work, denk na en verdiep je in je business. Wat is jouw verhaal? Wat heeft je gebracht tot je huidige business en waar je staat op vandaag?
Ieder van ons heeft zo zijn verhaal. En ook al kan het op het eerste zicht niet zo spectaculair lijken als je zou willen; maak het spectaculair! Add some glitters & some drama. I know, niet het average business advice, maar wel de waarheid.. Cause we all love some drama, don’t we? (#marriedatfirstsightfan)
Even voor de duidelijkheid: ik zeg hier niet dat je van je leven een hele soap moet maken of the Bold & the Beautiful scripts moet gaan verzinnen.. Máár een beetje een rode draad zoeken en een mooie verhaallijn scheppen in de chaos van je leven, is zeker een aanrader wil je mensen meekrijgen in je business en waarom je het allemaal doet. Dus.. Zoek jezelf een leuk plekje, neem een pen & papier en zet die hersenen aan het werk.
Vertel mensen waaróm je wedding professional bent geworden en wat jou daartoe heeft gebracht: hou het puur én authentiek. Mindere periodes en ook flaws moet je dus zeker niet verzwijgen, integendeel! Ze tonen vaak hoe je het - ondanks tegenwind - hebt volgehouden en dat je dus trots mag zijn op jouw unieke parcours en de ondernemer die je op vandaag bent geworden.
Jouw opdracht voor vandaag: deel jouw persoonlijke verhaal op de socials.
PS. let me know met de hashtag #theweddingclub, I’d love to find out more about you!
TIP 2 - COMMUNITY OVER COMPETITION
Ok, naast het feit dat dit één van mijn kernwaarden is en dat ik samenwerken, elkaar helpen en uplevellen al-tijd zal verkiezen boven concurrentiegedrag en naast elkaar elkaar werken, wil ik deze hier ook even vermelden als tip voor jouw contentstrategie.
Waarom? Jouw klanten zien graag succesverhalen. Naast jouw persoonlijke verhaal, willen ze ook graag weten wat jij allemaal uitsteekt op dagdagelijkse basis. Ze zijn nieuwsgierig naar…
~ verhalen en ervaringen van andere klanten
~ testimonials van klanten en hoe ze jouw diensten ervaren hebben
~ de mensen waarmee je samenwerkt
~ …
Kortom, mensen willen weten hoe het er in jouw business aan toegaat, hoe de “community” eruitziet rond jouw business en waar ze dus terechtkomen als ze met jou in zee gaan.
Hoe meer je dus je klanten en partners betrekt in jouw business en ook hun verhalen, reviews en ervaringen deelt… hoe meer mensen een inkijk krijgen in je business én hun community gevoel wordt aangescherpt. Ze krijgen m.a.w. zin om er zelf ook deel van uit te maken.
Dus go go go, deel die ervaringen.
TIP 3 - CREËER EN INSPIREER!
Je social media is jouw persoonlijke portfolio, jouw online ruimte waar je al je werk en capaciteiten kunt verzamelen en tonen aan de buitenwereld. Zie het als een kans, een gelegenheid om te creëren en anderen te inspireren.
Dat is een veel leukere insteek dan de druk te voelen van “te moeten posten”. Die druk zal er alleen maar voor zorgen dat je je ongeïnspireerd voelt en zal niet je werk of kwaliteiten in de verf zetten zoals hoort.
Laat de druk los en creëer vanuit flow. Deel de zaken die je wíl delen, die jouw vlammetje harder doen branden. Deel zaken die jou inspireren, en inspireer zo ook je doelpubliek.
Enkele ideetjes voor wedding professionals:
maak blogposts en deel de nieuwste trends en stijlen binnen jouw niche
creëer moodboards of inspiratiegalerijen op je website of social media
organiseer live sessies of webinars waarin je spreekt over opkomende trends en creatieve ideëen
deel foto’s van eigen werk en vertel wat je er zo leuk aan vond
deel beelden van proces tot resultaat, mensen houden ervan een kijkje achter de schermen te nemen
ga verder dan het visuele en deel in de caption je visie over bepaalde trends of iets wat leeft in de sector
go with the flow en maak eens een leuke reel! zo zien je volgers je eens van een andere kant #whysoserious
doe waar je zin in hebt, experimenteer & probeer. Je zult snel zien wat er werkt en past bij jouw business.
VEEL SUCCES!
xoxo, Jolien