Personal Branding, euhm.. hoe begin ik daaraan?
Personal Branding. Het is een ding. Je hebt de term wellicht al vaker horen passeren, maar voor velen onder ons blijft het een vaag begrip. Je wéét al dat je jezelf mag zijn op social media en dat je je van je échte kant mag laten zien. “Wees authentiek”, wordt ons in zowat elke social media cursus of opleiding langs de oren geslingerd.
Maar hoe doe je dat nu eigenlijk zo’n personal brand creëren? Laten we even samen een paar essentiële stappen doorlopen, zodat jij binnenkort ook jouw personal brand kan laten shinen. Here we go!
STAP 1 - ZELFREFLECTIE
Personal branding begint met een goeie portie zelfreflectie. Wie ben jij? Hoe zien anderen jou? En vooral: hoe wil je dat anderen je zien en onthouden? Je ziet me al komen: neem die journal er even bij en stel jezelf de volgende vragen.
Wie ben je?
Wat zijn jouw passies (zowel business als persoonlijk)? Wat zijn je waarden? En wat drijft jou als wedding professional? Wat maakt m.a.w. dat je doet wat je doet? Wat maakt jou tot de persoon die je bent? Waar hou je van en wat zijn jouw kleine gelukjes? Wat geeft jou energie en waarvoor kom jij uit je bed ‘s ochtends? …
Tip! Maak een moodboard van jou als wedding professional. Yes, je hoort het goed. Maak een moodboard met passende afbeeldingen, kleuren, woorden, … die jouw unieke persoonlijkheid en stijl, je waarden en visie perfect weergeeft.
STAP 2 - WAT MAAKT JOU UNIEK?
Nu we weten wie we in essentie zijn, kunnen we nog een stap verder gaan. We gaan kijken wat ons en onze business uniek maakt. Hoe onderscheiden we ons van andere wedding professionals op de markt? En waarvoor komen klanten bij ons aankloppen?
Tip! Zoek jouw USP (of Unique Selling Point). Benoem specifieke elementen waarmee je jouw aanbod of diensten onderscheid van de rest. Er zitten veel vissen in de zee, wij willen het visje zijn met het gouden schubje ;)
STAP 3 - BEPAAL JE VISUELE IDENTITEIT
Nu we weten wat ons én ons aanbod uniek maakt, gaan we onze visuele identiteit bepalen. De kleuren, beelden, woorden en lettertypes die terug kwamen in ons moodboard, daar gaan we mee aan de slag. Haal je creativiteit uit de kast of werk samen met een grafisch ontwerper, om jouw identiteit visueel vorm te geven. Branding is meer dan alleen een mooi logo. Het gaat om het geheel van kleuren, beelden, lettertypes, sfeer, tone of voice etc.
Tip! Heb je je branding vormgegeven, ga er dan consistent mee aan de slag en trek jouw visuele identiteit door op alle kanalen: van je website, tot je e-mailhandtekening, je Instagram en je Linkedin profiel. Als je dit overal doortrekt, zullen mensen je herkennen. En dat… my love, is goud waard!
STAP 4 - TOON JE GEZICHT!
Of het nu gaat om stories, netwerkevents, foto’s op social media, een online training, boek of blog… Je zal je gezicht moeten tonen, honey! Mensen kopen van mensen. Dus als jij je blijft verschuilen achter je bedrijf, zullen mensen nóóit weten wie er eigenlijk die business runt… Ze zullen je bijgevolg ook niet herkennen wanneer je hen tegenkomt op een event en zullen ook veel minder geneigd zijn om je aan te spreken. Dat is niet wat je wil, toch?
Als er dus één stap is die cruciaal is om jouw personal branding naar het volgende niveau te tillen dan is dat: showing up! En vooral showing up als je authentieke zelf. Wees jezelf, stap uit die comfortzone en toon jouw prachtige gezicht, zowel online als offline.
You go girl, verover de wereld met jouw prachtige lach!
Hope to see you soon!
Liefs,
Jolien